WARZYWA I OWOCE

Warzywa i owoce, zaliczone do grupy drugiej, są zasobne w karoten — barwnik pomarańczowy, zawarty w produktach roślinnych, który ustrój człowieka prze­twarza w witaminę A. Warzywa i owoce w pożywieniu człowieka są głów­nym źródłem witaminy A. Karoten w tych produk­tach może występować sam i wówczas nadaje roślinom żółtopomarańczowe zabarwienie (np. marchew, dynia), j Często obok karotenu pojawia się barwnik zielony — j chlorofil. Zieleń roślinna zagłusza żółte zabarwienie i i karoten przestaje być widoczny. i Warzywa zielone, będące dobrym źródłem karote- j nów, zawierają także pewne ilości witaminy C, składniki mineralne i inne związki charakterystyczne dla produktów roślinnych. Do grupy warzyw zasobnych w karoteny zalicza się dynię i marchew, a ponadto paprykę, szpinak, sałatę, pomidory, zielony groszek, fasolkę szparagową, zieloną pietruszkę, koperek i mo­rele.

Zupa krem z brokuła z wędzonym łososiem

Zupa krem z brokuła z wędzonym łososiem jest to idealne danie na obiad czy kolację. Jest prosta w przygotowaniu. Do jej wykonania potrzebujesz przede wszystkim jeden brokuł, jeden duży pomidor, 1,2 litra bulionu, dwie łyżki oliwy z oliwek, dwie łyżki soku z cytryny, jeden duży por, cztery plastry łososia, cztery łyżki śmietany do zup, sok z 1 cytryny, sól i pieprz. Rozgrzej w garnku oliwę, dodaj pokrojonego w kostkę por, smaż przez około siedem minut. Zalej wszystko bulionem dodaj brokuł podzielony na małe różyczki. Gotuj przez cztery minuty. Odstaw na dziesięć minut by zmiękł ale nie stracił koloru. Następnie zmiksuj zupę. Odpowiednio dopraw solą, pieprzem i sokiem z cytryny. Gotowe danie możesz wlać do miseczek i udekoruj plastrem łososia i łyżką śmietany. Całkowity czas przygotowania tej potrawy zajmie Ci około 30 minut. Jest tak prosta, że może ja wykonać nawet ten, który nie bardzo garnie się do kuchni. Nie tylko pięknie wygląda ale również świetnie smakuje. Możesz śmiało polecić ją swoim znajomym, którzy specjalizują się w podobnych smakach.

SURÓWKA Z MARCHWI Z PORAMI

SURÓWKA Z MARCHWI Z PORAMI. 40 dag marchewki, 15 dag porów, 15 dag jabłek, 3/4 szklanki śmietany, 1 łyżka oleju sojowego, sok z cytryny, sól, cukier, 3 łyżki posiekanej zielonej pietruszki. Marchewkę dokładnie umyć, najlepiej szczotką, opłu­kać, obrać, opłukać. Śmietanę wymieszać z olejem. Po­ry i jabłka umyć. Przy myciu porów należy zwrócić uwagę, aby pomiędzy listkami nie pozostały resztki ziemi. Pory pokrajać w słomkę, wymieszać ze śmietaną. Marchewkę utrzeć na tarce z dużymi oczkami, wymieszać ze śmietaną. Na tej samej tarce utrzeć umyte jabłko. W trakcie ucierania skrapiać sokiem cytryny. Wymieszać jabłko z surówką, przyprawić do smaku sokiem z cytryny, solą i cukrem. Przygotowaną surówkę wyłożyć na półmisek i posypać posiekaną pie­truszką

SURÓWKA Z CZERWONEJ KAPUSTY,SURÓWKA Z WŁOSKIEJ KAPUSTY

SURÓWKA Z CZERWONEJ KAPUSTY. 3/4 kg czerwonej kapusty, 5 dag oliwy, 1 jabłko, sok z cytryny, sól i cukier.Kapustę oczyścić z zewnętrznych uszkodzonych liści, umyć, osuszyć. Wycisnąć sok z umytej uprzednio cy­tryny, wymieszać go z oliwą. Zaprawę przyprawić solą i cukrem. Umyte jabłko obrać i utrzeć na grubej tarce, wymieszać z zaprawą. Kapustę poszatkować nożem lub wykorzystując odpowiednią przystawkę ro­bota elektrycznego. W miarę szatkowania każdą partię kapusty mieszać z zaprawą. Surówkę przyprawić do smaku solą i cukrem, ewentualnie dodać soku z cy­tryny. Podawać jako dodatek do potraw.SURÓWKA Z WŁOSKIEJ KAPUSTY. 1/2 kg włoskiej ka­pusty, 3—4 świeże lub mrożone pomidory, 1/2—3/4 szklanki śmietany, sok z cytryny, sól, pieprz i cukier, 2—3 łyżki drobno posiekanej zielonej pietruszki lub koperku. Kapustę oczyścić z zewnętrznych, uszkodzonych liś­ci, umyć, osączyć i drobno poszatkować ostrym nożem lub na szatkownicy. Bezpośrednio po poszatkowaniu każdą porcję mieszać ze śmietaną. Pomidory umyć. Świeże sparzyć wrzącą wodą, obrać ze skórki, pokra­jać w paski, dodać do kapusty. Wymieszać, przypra­wić do smaku solą, cukrem, pieprzem i sokiem z cy­tryny. Wyłożyć na półmisek, posypać suto posiekaną pietruszką lub koperkiem.

SURÓWKA Z CYKORII Z JABŁKAMI

SURÓWKA Z CYKORII Z JABŁKAMI (lub kapusty pe­kińskiej). 25—30 dag cykorii, 1 duże lub 2 małe jabłka, 1 ce­bula, 2 ząbki czosnku, 1—2 łyżki posiekanej zielnej pietrusz­ki, 1/2 szklanki sosu majonezowego, sól, pieprz do smaku.Kolby cykorii oczyścić ze zwiędniętych liści, pozo­stałe nadciąć u nasady, oddzielić je, umyć, osączyć. Jabłka umyć, cebulę obrać, opłukać. Sos majonezowy wyłożyć do salaterki, dodać drobno posiekany czosnek, przyprawić do smaku solą i pieprzem. Przygotowaną cykorię pokrajać w poprzek liści w kawałki długości  2 cm i wymieszać z sosem. Jabłka i cebulę pokra­jać w drobną kostkę, dodać do surówki, wymieszać z zieloną pietruszką. Sprawdzić smak, ewentualnie przyprawić solą. Amatorzy mogą dodatkowo zakwasić surówkę sokiem z cytryny. Gotową surówkę ułożyć na salaterce, ozdabiając kawałkami konserwowej papryki. Podawać zaraz po przyrządzeniu jako dodatek do po­traw.

SURÓWKA Z CEBULI

SURÓWKA Z CEBULI 30 dag cebuli, 20 dag jabłek, 3 strąki papryki świeżej lub mrołonej, 15 dag konserwowych ogórków, 10 sztuk oliwek lub marynowanych śliwek, 4 łyłki oleju sojo­wego lub oliwy, sok z cytryny, sól, pieprz, cukier, 4 łyikl po­siekanego koperku lub pietruszki. Olej sojowy lub oliwę utrzeć z dodatkiem soku z cy­tryny, przyprawić solą i cukrem, wymieszać z posie­kanym koperkiem. Cebulę obrać, opłukać, pokrajać w plasterki, posolić, wymieszać rozdzielając plastry na obręcze, a następnie wymieszać z przygotowaną zapra­wą. Jabłka umyć, obrać, pokrajać w makaronik i po­łączyć z cebulą. Konserwowe ogórki pokrajać w ko­stkę. Paprykę umyć, oczyścić z nasion, pokrajać w makaronik, wymieszać z surówką, sprawdzić smak, ewentualnie przyprawić solą, pieprzem i cukrem, wy­łożyć na salaterkę. Oliwki lub marynowane śliwki wy- drylować i ozdobić nimi surówkę.