SURÓWKA Z MARCHWI Z PORAMI

SURÓWKA Z MARCHWI Z PORAMI. 40 dag marchewki, 15 dag porów, 15 dag jabłek, 3/4 szklanki śmietany, 1 łyżka oleju sojowego, sok z cytryny, sól, cukier, 3 łyżki posiekanej zielonej pietruszki. Marchewkę dokładnie umyć, najlepiej szczotką, opłu­kać, obrać, opłukać. Śmietanę wymieszać z olejem. Po­ry i jabłka umyć. Przy myciu porów należy zwrócić uwagę, aby pomiędzy listkami nie pozostały resztki ziemi. Pory pokrajać w słomkę, wymieszać ze śmietaną. Marchewkę utrzeć na tarce z dużymi oczkami, wymieszać ze śmietaną. Na tej samej tarce utrzeć umyte jabłko. W trakcie ucierania skrapiać sokiem cytryny. Wymieszać jabłko z surówką, przyprawić do smaku sokiem z cytryny, solą i cukrem. Przygotowaną surówkę wyłożyć na półmisek i posypać posiekaną pie­truszką

SURÓWKA Z CZERWONEJ KAPUSTY,SURÓWKA Z WŁOSKIEJ KAPUSTY

SURÓWKA Z CZERWONEJ KAPUSTY. 3/4 kg czerwonej kapusty, 5 dag oliwy, 1 jabłko, sok z cytryny, sól i cukier.Kapustę oczyścić z zewnętrznych uszkodzonych liści, umyć, osuszyć. Wycisnąć sok z umytej uprzednio cy­tryny, wymieszać go z oliwą. Zaprawę przyprawić solą i cukrem. Umyte jabłko obrać i utrzeć na grubej tarce, wymieszać z zaprawą. Kapustę poszatkować nożem lub wykorzystując odpowiednią przystawkę ro­bota elektrycznego. W miarę szatkowania każdą partię kapusty mieszać z zaprawą. Surówkę przyprawić do smaku solą i cukrem, ewentualnie dodać soku z cy­tryny. Podawać jako dodatek do potraw.SURÓWKA Z WŁOSKIEJ KAPUSTY. 1/2 kg włoskiej ka­pusty, 3—4 świeże lub mrożone pomidory, 1/2—3/4 szklanki śmietany, sok z cytryny, sól, pieprz i cukier, 2—3 łyżki drobno posiekanej zielonej pietruszki lub koperku. Kapustę oczyścić z zewnętrznych, uszkodzonych liś­ci, umyć, osączyć i drobno poszatkować ostrym nożem lub na szatkownicy. Bezpośrednio po poszatkowaniu każdą porcję mieszać ze śmietaną. Pomidory umyć. Świeże sparzyć wrzącą wodą, obrać ze skórki, pokra­jać w paski, dodać do kapusty. Wymieszać, przypra­wić do smaku solą, cukrem, pieprzem i sokiem z cy­tryny. Wyłożyć na półmisek, posypać suto posiekaną pietruszką lub koperkiem.

SURÓWKA Z CYKORII Z JABŁKAMI

SURÓWKA Z CYKORII Z JABŁKAMI (lub kapusty pe­kińskiej). 25—30 dag cykorii, 1 duże lub 2 małe jabłka, 1 ce­bula, 2 ząbki czosnku, 1—2 łyżki posiekanej zielnej pietrusz­ki, 1/2 szklanki sosu majonezowego, sól, pieprz do smaku.Kolby cykorii oczyścić ze zwiędniętych liści, pozo­stałe nadciąć u nasady, oddzielić je, umyć, osączyć. Jabłka umyć, cebulę obrać, opłukać. Sos majonezowy wyłożyć do salaterki, dodać drobno posiekany czosnek, przyprawić do smaku solą i pieprzem. Przygotowaną cykorię pokrajać w poprzek liści w kawałki długości  2 cm i wymieszać z sosem. Jabłka i cebulę pokra­jać w drobną kostkę, dodać do surówki, wymieszać z zieloną pietruszką. Sprawdzić smak, ewentualnie przyprawić solą. Amatorzy mogą dodatkowo zakwasić surówkę sokiem z cytryny. Gotową surówkę ułożyć na salaterce, ozdabiając kawałkami konserwowej papryki. Podawać zaraz po przyrządzeniu jako dodatek do po­traw.

SURÓWKA Z CEBULI

SURÓWKA Z CEBULI 30 dag cebuli, 20 dag jabłek, 3 strąki papryki świeżej lub mrołonej, 15 dag konserwowych ogórków, 10 sztuk oliwek lub marynowanych śliwek, 4 łyłki oleju sojo­wego lub oliwy, sok z cytryny, sól, pieprz, cukier, 4 łyikl po­siekanego koperku lub pietruszki. Olej sojowy lub oliwę utrzeć z dodatkiem soku z cy­tryny, przyprawić solą i cukrem, wymieszać z posie­kanym koperkiem. Cebulę obrać, opłukać, pokrajać w plasterki, posolić, wymieszać rozdzielając plastry na obręcze, a następnie wymieszać z przygotowaną zapra­wą. Jabłka umyć, obrać, pokrajać w makaronik i po­łączyć z cebulą. Konserwowe ogórki pokrajać w ko­stkę. Paprykę umyć, oczyścić z nasion, pokrajać w makaronik, wymieszać z surówką, sprawdzić smak, ewentualnie przyprawić solą, pieprzem i cukrem, wy­łożyć na salaterkę. Oliwki lub marynowane śliwki wy- drylować i ozdobić nimi surówkę.

WARZYWA I OWOCE

Warzywa i owoce, zaliczone do grupy drugiej, są zasobne w karoten — barwnik pomarańczowy, zawarty w produktach roślinnych, który ustrój człowieka prze­twarza w witaminę A. Warzywa i owoce w pożywieniu człowieka są głów­nym źródłem witaminy A. Karoten w tych produk­tach może występować sam i wówczas nadaje roślinom żółtopomarańczowe zabarwienie (np. marchew, dynia), j Często obok karotenu pojawia się barwnik zielony — j chlorofil. Zieleń roślinna zagłusza żółte zabarwienie i i karoten przestaje być widoczny. i Warzywa zielone, będące dobrym źródłem karote- j nów, zawierają także pewne ilości witaminy C, składniki mineralne i inne związki charakterystyczne dla produktów roślinnych. Do grupy warzyw zasobnych w karoteny zalicza się dynię i marchew, a ponadto paprykę, szpinak, sałatę, pomidory, zielony groszek, fasolkę szparagową, zieloną pietruszkę, koperek i mo­rele.